Palvelut ovat organisaation toiminnan sydän. Ilman palveluja yritys ei pysty tuottamaan haluttua arvoa asiakkaalle. Ilman palveluja yrityksen on vaikeaa myöskään kommunikoida henkilöstölle ja yhteistyökumppaneille toiminnan tavoitteita – tai ylipäänsä ymmärtää, miten eri tuotteet, osapalvelut, teknologiat, prosessit, toiminnot, resurssit ja osaaminen kytkeytyvät toisiinsa. Onkin aivan olennaisen tärkeää, että palveluorganisaatiossa tiedetään täsmälleen, miten ja minkälaisista komponenteista sen tuottamat palvelut muodostuvat.
Palvelut liittyvät koko organisaation toimintaan: markkinointiin, myyntiin, sopimiseen, laadun seurantaan, raportointiin, kustannusten seurantaan, hinnoitteluun, laskutukseen, työajan seurantaan, prosesseihin, henkilöresursseihin, teknologioihin sekä ulkoisiin kumppaneihin.
Palveluihin liittyy myös paljon erilaista tietoa, josta osa on tallennettuna eri muodoissa erilaisiin järjestelmiin ja osa… niin, ei minnekään. Yrityksen toiminnalle onkin melkoinen riski, mikäli kriittinen, palveluiden tuottamiseen liittyvä tieto on henkilöitynyt. Samoin toimintaa saattaa hankaloittaa suuresti, mikäli palvelutiedot ovat järjestelmissä sellaisessa muodossa, ettei niitä pystytä hyödyntämään.
Parhaimmillaan selkeät palvelurakenteet sekä palveluihin liittyvä tieto auttavat suunnittelemaan ja kehittämään sekä yrityksen toimintaa että palveluja yhä laadukkaammiksi ja kilpailukykyisemmiksi.
Onko teidän organisaatiossanne selkeät palvelut ja palvelurakenteet? Mikäli kaipaat apua arviointiin tai kehittämiseen, otathan yhteyttä!
Jaakko Marin
Service Management Consultant
JSM Consulting